Usein kysyttyä
TAKSIN TILAAMINEN
Miten tilaan taksin JYTAKSIlta?
Paikallisen, vastuullisen ja turvallisen taksin tilaat 24/7 ilmaisella JYTAKSI APPilla tai numerosta 0100 6900 (2,37 € / vastattu puhelu 1,52 € / min + pvm/mpm).
Miten tilaan taksin JYTAKSI APPilla?
Olemme tehneet oman ohjesivun tilaussovelluksellemme JYTAKSI APPille. Löydät ohjeistuksen täältä.
Miten tilaan ekotaksin JYTAKSIlta?
Voit pyytää ympäristöystävällistä taksia, kun tilaat kyytisi puhelimitse tilausnumerostamme 0100 6900 (2,37 € / vastattu puhelu 1,52 € / min + pvm/mpm). Lähetämme ekotaksin aina saatavuuden mukaan. Muistathan, että taksitolpalla voit aina valita haluamasi taksin.
Miten tilaan taksin lentokentälle?
Suosittelemme tilaamaan taksin lentokentälle ennakkotilauksen avulla. Näin pystymme varmistamaan, että taksi on odottamassa heti lennon laskeuduttua. Kuljettaja laittaa taksamittarin päälle vasta saatuaan asiakkaan kyytiin – jos lentosi on myöhässä, auto odottaa sinua veloituksetta. Ennakkotilausmaksu 1-4 henkilöltä on 5,50 € ja 5-8 henkilöltä 11,00 €.
Voit tilata taksin Jyväskylän lentoasemalle soittamalla 0100 6900 tai JYTAKSI APPilla.
(Puhelun hinta 2,37 € / vastattu puhelu + 1,52 € / min + pvm/mpm)
Millä alueella JYTAKSI palvelee?
JYTAKSI palvelee ensisijaisesti Jyväskylä (poislukien Korpilahti) ja Muuramen alueella. Palvelualueemme ulkopuolelle tilatessa asiakkaalta saatetaan veloittaa luokseajomaksua, josta voi kysyä tarkemmin asiakasneuvojalta tilausta tehdessään. Jos auto palaa asiakas kyydissään palvelualueellemme, ei luokseajomaksua veloiteta.
Voiko taksitilauksen peruuttaa?
Taksitilaus on mahdollista peruuttaa, mikäli tehtyyn tilaukseen ei ole vielä saatu autoa. Muussa tapauksessa kuljettaja perii asiakkaalta lähtömaksun ja odotusajan mukaisen korvauksen. Jos olet tehnyt tilauksen puhelimitse, voit peruuttaa tilauksen soittamalla asiakaspalvelunumeroon 014 371 0211 (puhelun hinta pvm/mpm).
Maksaako jonotus, kun taksi tilataan puhelimitse?
Mikäli puhelu menee jonoon, älä sulje puhelinta. Jonotus on lisämaksuton.
Mihin taksin voi tilata?
Taksikeskuksesta pyritään lähettämään auto myös kaikkein hankalimpiin osoitteisiin. Pyydämme kuitenkin huomioimaan, että mitä tarkemmin osoite kerrotaan, sitä varmemmin auto ja asiakas kohtaavat.
Kun taksi on tilattu, kannattaa pysyä siinä osoitteessa, johon on taksin tilannut. Taksi saattaa tulla aivan eri suunnasta kuin mitä asiakas on ajatellut.
ENNAKKOTILAAMINEN
Voiko taksin tilata ennakkoon JYTAKSIlta?
Voit tilata taksin myös ennakkoon. Taksin tilaamista ennakkoon suosittelemme, jos lähtöaika on aikaisin aamulla tai tarvitaan erikoisvarusteltua autoa.
Varmistaaksemme aamuisin taksien saatavuuden, toivomme ennakkotilausta edellisenä iltana klo 21 mennessä. Viikonloppuisin ilta-ja yöaikaan vastaanotamme ennakkotilauksia ainoastaan jatkoyhteyksille menoa varten.
Ennakkotilausmaksu on 1-4 henkilöltä 5,50 € ja 5-8 henkilöltä 11,00 €, joka peritään autossa ja lisätään mittarihintaan.
Ellei taksi ole tilausosoitteessa sovittuun aikaan, pyydämme ottamaan välittömästi yhteyttä taksikeskukseen.
Milloin taksi kannattaa tilata taksi ennakkoon?
Suosittelemme taksin tilaamista ennakkoon, jos lähtöaika on aikaisin aamulla, kyse on lentokenttäkyydistä tai tilaukseen tarvitaan erikoisvarusteltua autoa.
Mitä taksin ennakkotilaus maksaa?
Ennakkotilausmaksu on 1-4 henkilöltä 5,50 € ja 5-8 henkilöltä 11,00 €, joka peritään autossa ja lisätään mittarihintaan.
HINTA
Mistä taksimatkan hinta koostuu?
Kuluttaja-asiakkaille taksimatkan kokonaishinta muodostuu perusmaksusta, matkan pituudesta ja kestosta. Käytössämme on hintakatto, eli kaikki JYTAKSIn autot noudattavat näitä enimmäishintoja. Hinnastomme löydät täältä.
Mistä löydän JYTAKSIn hinnaston?
Hinnastomme löydät täältä. Voit myös katsoa taksalaskurimme avulla arvion hinnasta taksimatkalle – löydät taksalaskurin täältä.
Kuinka paljon JYTAKSIn taksimatka maksaa?
Voit katsoa taksalaskurimme avulla arvion hinnasta taksimatkalle – löydät taksalaskurin täältä.
MAKSAMINEN
Mitkä maksutavat käyvät JYTAKSIn autoissa?
JYTAKSIn takseissa voit maksaa käteisellä sekä yleisimmillä pankki- ja luottokorteilla.
KYYTITARVE
Miten nopeasti taksi saapuu tilausosoitteeseen?
Taksi saapuu tilausosoitteeseen normaalisti minuuteissa. Saapumisajankohtaan kuitenkin vaikuttavat liikenneruuhkat, keli yms. Taksikeskus ei voi antaa tarkkaa arviota taksin saapumisajankohdasta, joten taksin tilaamisen jälkeen on hyvä siirtyä välittömästi paikkaan, josta näkee taksin saapuvan.
Taksi saattaa saapua ruuhka-aikanakin paikalle nopeasti. Ruuhkasta huolimatta taksi on saattanut juuri vapautua aivan tilausosoitteen vieressä ja tulee näin tilausosoitteeseen saman tien.
JYTAKSI APPilla tilatessa voit seurata auton saapumista sovelluksen kartalta ja näet myös sovelluksen antaman minuuttiarvion taksin saapumisesta.
Kuinka monta matkustajaa taksiin mahtuu?
Voimassa oleva laki ei anna takseille erityisoikeuksia kuljettaa edes tilapäisesti enempää kuin rekisteriotteeseen merkityn määrän matkustajia.
Normaalisti välityksessämme oleviin henkilö- ja farmariautoihin mahtuu kuljettajan lisäksi neljä (4) matkustajaa. Tämän lisäksi Jyväskylässä on käytössä tila-autoja, joihin mahtuu kuljettajan lisäksi 6–8 matkustajaa. Näiden tila-autojen määrä on kuitenkin kokonaiskalustomäärään nähden rajallinen ja niiden pääasiallinen käyttötarkoitus invakuljetukset. Tästä syystä taksikeskus voi ehdottaa kahden tavallisen taksin lähettämistä tila-autojen sijaan.
Kuinka matkustajan erityistoiveet huomioidaan?
Mahdolliset erityistoiveet, kuten matkalle mukana tulevat sukset, isot matkatavarat tai lemmikkieläin kannattaa mainita heti puhelun alussa. Näin voimme varmistaa, että tilattu taksi on tarpeiden mukainen. JYTAKSI APPilla voit tehdä lisävalinnan “lemmikkieläin” ja “esteetön ajoneuvo”.
LAPSET TAKSISSA
Miten lapset tulisi kuljettaa taksissa?
Uuden tieliikennelain mukaan alle 3-vuotiaan lapsen on käytettävä turvalaitetta taksissakin. Yli 3-vuotiasta mutta alle 135 cm pitkää lasta saa taksissa kuljettaa turvavyötä käyttäen muualla kuin etuistuimella.
Taksikeskuksessa on saatavilla turvakaukalo ja -istuimia. Tällöin kuljettaja käy hakemassa istuimen taksikeskuksesta, josta matka myös alkaa ja ajaa mittari päällä asiakkaan nouto-osoitteeseen. Tilauksen ajankohtaa miettiessä kannattaa huomioida, että istuimen hakemiseen kuluu aikaa. Koulukuljetuksia suorittavissa takseissa istuinkorokkeita on vakiona.
Löytyykö JYTAKSIn autoista turvaistuimia lapsille?
Turvaistuimia ei löydy valmiiksi JYTAKSIn autoista, vaan kuljettajan on käytävä hakemassa turvaistuin Tourulassa sijaitsevasta taksikeskuksestamme. Kuljettaja aloittaa matkan taksikeskuksesta ja ajaa mittari päällä asiakkaan nouto-osoitteeseen. Tilauksen ajankohtaa miettiessä kannattaa huomioida, että istuimen hakemiseen kuluu aikaa.
Tarvitseeko alaikäinen lapsi aikuisen saattajan mukaan taksiin?
Ei tarvitse. Tilausvaiheessa on hyvä mainita, että kyytiin on tulossa lapsi, joka saatetaan määränpäässä vastaanottajan huomaan.
LEMMIKIT TAKSISSA
Voiko JYTAKSIn kyytiin tulla lemmikkieläimen kanssa?
Kaikki taksit eivät kuljeta lemmikkieläimiä. Tähän voi olla syynä esimerkiksi kuljettajan allergisuus.
Kun ilmoitat tilausvaiheessa lemmikkieläimen mukaan tulosta, taksikeskuksemme pyrkii löytämään tilaukselle auton, johon myös lemmikkieläin voidaan ottaa mukaan.
Lemmikkieläimen, kuten koiran kuljettamisesta on taksilla oikeus periä 2,80 € suuruinen lisämaksu. Lisämaksua ei kuitenkaan peritä opas- tai avustajakoirasta.
ISOT MATKATAVARAT TAKSISSA
Voiko JYTAKSIn kyytiin ottaa suurempia matkatavaroita?
Taksikeskukselle tilausta tehdessään asiakkaan tulisi ilmoittaa, mikäli hänellä on mukanaan normaalia suurempia matkatavaroita tai matkatavaroita on paljon. Silloin keskus pystyy lähettämään tilaukseen farmari- tai tila-auton.
Suurten matkatavaroiden (esim. sukset) kuljettamisesta on taksilla oikeus periä 3,00 € lisämaksu. Edellä mainittua maksua ei kuitenkaan peritä liikkumisesteisen henkilön välttämättömistä apuvälineistä, kuten pyörätuolista tai rollaattorista.
PAKETTIKULJETUS TAKSILLA
Voiko taksin tilata tavaran kuljettamiseen?
JYTAKSI hoitaa myös esim. pakettikuljetuksia. Voit tilata pakettikuljetuksen tilausnumerostamme 0100 6900.
LÖYTÖTAVARAT
Minne löytötavarat toimitetaan?
Taksiautoilijamme toimittavat takseista löytyneet arvotavarat (lompakot, puhelimet yms.) poliisin löytötavaratoimistoon. Muita löytötavaroita taksiautoilijamme säilyttävät itse.
Löytötavaroita voi tiedustella suoraan taksiautoilijalta. Autoilijan puhelinnumero löytyy autosta saamastasi kuitista.
Löytötavaroita voi myös tiedustella palautelomakkeemme kautta https://jytaksi.fi/palaute/.
REKRY
Onko teillä avoimia työpaikkoja tällä hetkellä?
JYTAKSIlle voi hakea asiakasneuvojaksi, taksinkuljettajaksi tai taksiyrittäjäksi. Katso avoimet työpaikat täältä.
TAKSINKULJETTAJAN KOULUTUKSET
Mitä koulutuksia JYTAKSI tarjoaa?
JYTAKSI AKATEMIA tarjoaa yhteistyössä kumppanien kanssa taksialan koulutuksia. Lue lisää tämänhetkisestä tarjonnastamme ja tule mukaan koulutuksiin!
JYTAKSI APP
Mistä löydän JYTAKSI APP -sovelluksen ohjeet?
Olemme tehneet oman ohjesivun tilaussovelluksellemme JYTAKSI APPille. Löydät ohjeistuksen täältä.
Voiko taksin tilata ennakkoon JYTAKSI APPilla?
Voit tilata taksin myös ennakkoon. Taksin tilaamista ennakkoon suosittelemme, jos lähtöaika on aikaisin aamulla tai tarvitaan erikoisvarusteltua autoa.
Varmistaaksemme aamuisin taksien saatavuuden, toivomme ennakkotilausta edellisenä iltana klo 21 mennessä. Viikonloppuisin ilta-ja yöaikaan vastaanotamme ennakkotilauksia ainoastaan jatkoyhteyksille menoa varten.
Ennakkotilausmaksu on 1-4 henkilöltä 5,50 € ja 5-8 henkilöltä 11,00 €, joka peritään autossa ja lisätään mittarihintaan.
Ellei taksi ole tilausosoitteessa sovittuun aikaan, pyydämme ottamaan välittömästi yhteyttä taksikeskukseen.
Mitä lisävalintoja JYTAKSI APPilla voi tehdä tilaukseen?
Tällä hetkellä JYTAKSI APPilla voi tehdä lisävalinnat “lemmikkieläin” ja “esteetön ajoneuvo”.
Anna palautetta
Haluamme kehittää toimintaamme! Voit lähettää meille palautetta sähköpostin (palaute@jytaksi.fi) tai palautelomakkeen kautta