Usein kysyttyä

Usein kysyttyä

Voiko taksin tilata ennakkoon?

Voit tilata taksin myös ennakkoon. Taksin tilaamista ennakkoon suosittelemme, jos lähtöaika on aikaisin aamulla tai tarvitaan erikoisvarusteltua autoa.

Varmistaaksemme aamuisin taksien saatavuuden, toivomme ennakkotilausta edellisenä iltana klo 21 mennessä. Viikonloppuisin ilta-ja yöaikaan vastaanotamme ennakkotilauksia ainoastaan jatkoyhteyksille menoa varten.

Ennakkotilausmaksu on 1-4 henkilöltä 5,50€ ja 5-8 henkilöltä 11,00€, joka peritään autossa ja lisätään mittarihintaan.

Ellei taksi ole tilausosoitteessa sovittuun aikaan, pyydämme ottamaan välittömästi yhteyttä taksikeskukseen.

Mihin taksin voi tilata?

Taksikeskuksesta pyritään lähettämään auto myös kaikkein hankalimpiin osoitteisiin. Pyydämme kuitenkin huomioimaan, että mitä tarkemmin osoite kerrotaan, sitä varmemmin auto ja asiakas kohtaavat.

Kun taksi on tilattu, kannattaa pysyä siinä osoitteessa, johon on taksin tilannut. Taksi saattaa tulla aivan eri suunnasta, kuin mitä asiakas on ajatellut.

Kuinka monta matkustajaa taksiin mahtuu?

Voimassa oleva laki ei anna takseille erityisoikeuksia kuljettaa edes tilapäisesti enempää kuin rekisteriotteeseen merkityn määrän matkustajia.

Normaalisti välityksessämme oleviin henkilö- ja farmariautoihin mahtuu kuljettajan lisäksi neljä (4) matkustajaa. Tämän lisäksi Jyväskylässä on käytössä tila-autoja, joihin mahtuu kuljettajan lisäksi 6-8 matkustajaa. Näiden tila-autojen määrä on kuitenkin kokonaiskalustomäärään nähden rajallinen ja niiden pääasiallinen käyttötarkoitus invakuljetukset. Tästä syystä taksikeskus voi ehdottaa kahden tavallisen taksin lähettämistä tila-autojen sijaan

Kuinka matkustajan erityistoiveet huomioidaan?

Mahdolliset erityistoiveet, kuten matkalle mukana tulevat sukset, isot matkatavarat tai lemmikkieläin kannattaa mainita heti puhelun alussa. Näin voimme varmistaa, että tilattu taksi on tarpeiden mukainen.

Miten nopeasti taksi saapuu tilausosoitteeseen?

Taksi saapuu tilausosoitteeseen normaalisti minuuteissa. Saapumisajankohtaan kuitenkin vaikuttavat liikenneruuhkat, keli yms. Taksikeskus ei voi antaa tarkkaa arviota taksin saapumisajankohdasta, joten taksin tilaamisen jälkeen on hyvä siirtyä välittömästi paikkaan, josta näkee taksin saapuvan.

Taksi saattaa saapua ruuhka-aikanakin paikalle nopeasti. Ruuhkasta huolimatta taksi on saattanut juuri vapautua aivan tilausosoitteen vieressä ja tulee näin tilausosoitteeseen saman tien.

Suorataksitilauksissa asiakas keskustelee suoraan kuljettajan kanssa, jolloin hän voi tiedustella kuljettajalta tarkempaa arviota saapumisajankohdasta.

Voiko taksitilauksen peruuttaa?

Taksitilaus on mahdollista peruuttaa, mikäli tehtyyn tilaukseen ei ole vielä saatu autoa. Muussa tapauksessa kuljettaja perii asiakkaalta lähtömaksun ja odotusajan mukaisen korvauksen. Asiakaspalvelun puhelinnumero tilauksen peruuttamiseen: 014 3710211

Miten menetellä suurten matkatavaroiden kanssa?

Taksikeskukselle tilausta tehdessään asiakkaan tulisi ilmoittaa, mikäli hänellä on mukanaan normaalia suurempia matkatavaroita tai matkatavaroita on paljon. Silloin keskus pystyy lähettämään tilaukseen farmari- tai tila-auton.

Suurten matkatavaroiden (esim. sukset) kuljettamisesta on taksilla oikeus periä 2,80 € lisämaksu. Edellä mainittua maksua ei kuitenkaan peritä liikkumisesteisen henkilön välttämättömistä apuvälineistä, kuten pyörätuolista tai rollaattorista.

Miten lapset tulisi kuljettaa taksissa?

Tieliikennelain mukaan henkilö-, paketti- ja kuorma-autoissa alle 135 cm pituisten lasten on käytettävä painon mukaan määräytyvää lasten turvalaitetta. Alle kolmivuotiaita lapsia ei turvalaitteettomissa autoissa saa kuljettaa lainkaan. Tästä poikkeuksena ovat taksit, joissa lapsia, myös alle kolmivuotiaita, saa kuljettaa ilman turvalaitetta takapenkillä turvavöissä.

Taksikeskuksessa on kuitenkin saatavana turvakaukalo ja – istuimia. Tällöin kuljettaja käy hakemassa istuimen taksikeskuksesta, josta matka myös alkaa ja ajaa mittari päällä asiakkaan nouto-osoitteeseen. Tilauksen ajankohtaa miettiessä kannattaa huomioida, että istuimen hakemiseen kuluu aikaa. Koulukuljetuksia suorittavissa takseissa istuinkorokkeita on vakiona.

Kulkevatko lemmikkieläimet taksissa?

Kaikki taksit eivät kuljeta lemmikkieläimiä. Tähän voi olla syynä esimerkiksi kuljettajan allergisuus. Mikäli lemmikkieläin halutaan mukaan matkalle, tulisi siitä aina ilmoittaa taksia tilatessa. Taksikeskus pyrkii löytämään tilaukselle auton, johon myös lemmikkieläin voidaan ottaa mukaan.

Lemmikkieläimen, kuten koiran kuljettamisesta on taksilla oikeus periä 2,80 € suuruinen lisämaksu. Lisämaksua ei kuitenkaan peritä opas- tai avustajakoirasta.

Minne löytötavarat toimitetaan?

Takseihin jääneet löytötavarat toimitetaan taksinkuljettajan toimesta Suomen Löytötavarapalveluun.

Suomen Löytötavarapalvelu
Vasarakatu 9
40320 Jyväskylä
p. 0600 03393

www.loytotavara.fi

Jos heti kuljetuksen jälkeen huomaat unohtaneesi jotain omaisuutta taksiin, kannattaa soittaa suoraan kyseiseen taksiin. Taksin puhelinnumero löytyy kuljettajan antamasta kuitista.

Taksin tilaaminen lentokentälle?

Suosittelemme tilaamaan taksin lentokentälle ennakkotilauksen avulla. Näin pystymme varmistamaan että taksi on odottamassa heti lennon laskeuduttua. Auton kuljettaja laittaa taksimittarin päälle vasta saatuaan asiakkaan kyytiin – jos lentosi on myöhässä, auto odottaa sinua veloituksetta.

Voit tilata taksin Jyväskylän lentoasemalle käyttämällä pääoven vieressä olevaa puhelinta, jossa lukee Taxi Hotline.

JYTAKSI APP: miten tilaan taksin ennakkoon

Ennakkotilauksen tekeminen JYTAKSI app:lla on helppoa!

Syötä hakuosoite ja paina ’Nouda tästä’-painiketta.
Aukeaa toinen karttanäkymä, johon voi halutessaan syöttää esimerkiksi kohdeosoitteen. Painetaan ’Nouda heti’-kohtaa.
Aukeaa aikavalikko, josta voi valita auton noutopäivän ja -ajan. Painetaan Ok.
Voit painaa ’Tilaa matka’-painiketta. Matkan tilaamisen jälkeen löydät matkan valikon ’Tulevat matkat’-kohdasta.

JYTAKSI APP: Onko sovelluksen antama hinta matkan lopullinen hinta?

JYTAKSI app antaa matkallesi hinta-arvion, kun syötät nouto- ja kohdeosoitteet. Matkan todellinen hinta voi muuttua sovelluksen antamasta hinta-arviosta, jos tietöiden, ruuhkien tai muiden liikennejärjestelyjen vuoksi suunniteltu reitti muuttuu. Hinta-arvio ei huomioi odotustaksaa, jota taksamittari laskee auton seisoessa liikennevaloissa tai muissa pysähdyksissä.

Matkan lopullinen hinta on auton taksamittarissa matkan lopuksi näkyvä hinta.

JYTAKSI APP: Miten tilaan tilataksin tai lisään erityistoiveita? Voinko lähettää kuljettajalle viestin?

JYTAKSI app:lla voi tilata tilataksin, tai asettaa erityistoiveita (esimerkiksi eläinkuljetus) kuljetustasi varten.

Syötä hakuosoite ja paina ’Nouda tästä’-painiketta.
Aukeaa toinen karttanäkymä, johon voi halutessaan syöttää esimerkiksi kohdeosoitteen. Painetaan kohtaa ’1-4’.
Aukeaa valikko, josta voi vaihtaa matkan matkustajamäärän, lisätä vaatimuksia (eläinkuljetus, lastenistuin, pyörätuoli) tai lähettää viestin kuljettajalle. Kuljettaja ei voi vastata sovelluksen kautta lähetettyihin viesteihin muutoin kuin soittamalla asiakkaalle.
Voit painaa ’Tilaa matka’-painiketta. Matkan tilaamisen jälkeen löydät matkan valikon ’Tulevat matkat’-kohdasta.

JYTAKSI APP: Miksi asennus ei toiminut? En ole saanut vahvistuskoodia.

Tarkista, että olet syöttänyt sovellukseen sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi oikein. Tarkista myös sähköpostisi roskapostikansio. Joskus vahvistuskoodin saapumisessa voi mennä hetki.

Jos vahvistuskoodi ei tule perille, voit ottaa yhteyttä meihin palautelomakkeemme kautta.

JYTAKSI APP: Miten poistan tunnukseni tai muutan tietojani?

Valitettavasti olemassa olevia tunnuksia ei voi vaihtaa tai poistaa itse. Mikäli haluat, että tunnuksesi poistetaan tai tietojasi muutetaan, voit ottaa yhteyttä palautelomakkeen kautta tai sähköpostitse markkinointi@jytaksi.fi