Usein kysyttyä

Usein kysyttyä

Mistä löydän JYTAKSI APP -sovelluksen ohjeet?

Olemme tehneet oman ohjesivun tilaussovelluksellemme JYTAKSI APPille. Löydät ohjeistuksen täältä.

Voiko taksin tilata ennakkoon?

Voit tilata taksin myös ennakkoon. Taksin tilaamista ennakkoon suosittelemme, jos lähtöaika on aikaisin aamulla tai tarvitaan erikoisvarusteltua autoa.

Varmistaaksemme aamuisin taksien saatavuuden, toivomme ennakkotilausta edellisenä iltana klo 21 mennessä. Viikonloppuisin ilta-ja yöaikaan vastaanotamme ennakkotilauksia ainoastaan jatkoyhteyksille menoa varten.

Ennakkotilausmaksu on 1-4 henkilöltä 5,50 € ja 5-8 henkilöltä 11,00 €, joka peritään autossa ja lisätään mittarihintaan.

Ellei taksi ole tilausosoitteessa sovittuun aikaan, pyydämme ottamaan välittömästi yhteyttä taksikeskukseen.

Mihin taksin voi tilata?

Taksikeskuksesta pyritään lähettämään auto myös kaikkein hankalimpiin osoitteisiin. Pyydämme kuitenkin huomioimaan, että mitä tarkemmin osoite kerrotaan, sitä varmemmin auto ja asiakas kohtaavat.

Kun taksi on tilattu, kannattaa pysyä siinä osoitteessa, johon on taksin tilannut. Taksi saattaa tulla aivan eri suunnasta, kuin mitä asiakas on ajatellut.

Kuinka monta matkustajaa taksiin mahtuu?

Voimassa oleva laki ei anna takseille erityisoikeuksia kuljettaa edes tilapäisesti enempää kuin rekisteriotteeseen merkityn määrän matkustajia.

Normaalisti välityksessämme oleviin henkilö- ja farmariautoihin mahtuu kuljettajan lisäksi neljä (4) matkustajaa. Tämän lisäksi Jyväskylässä on käytössä tila-autoja, joihin mahtuu kuljettajan lisäksi 6-8 matkustajaa. Näiden tila-autojen määrä on kuitenkin kokonaiskalustomäärään nähden rajallinen ja niiden pääasiallinen käyttötarkoitus invakuljetukset. Tästä syystä taksikeskus voi ehdottaa kahden tavallisen taksin lähettämistä tila-autojen sijaan

Kuinka matkustajan erityistoiveet huomioidaan?

Mahdolliset erityistoiveet, kuten matkalle mukana tulevat sukset, isot matkatavarat tai lemmikkieläin kannattaa mainita heti puhelun alussa. Näin voimme varmistaa, että tilattu taksi on tarpeiden mukainen.

Miten nopeasti taksi saapuu tilausosoitteeseen?

Taksi saapuu tilausosoitteeseen normaalisti minuuteissa. Saapumisajankohtaan kuitenkin vaikuttavat liikenneruuhkat, keli yms. Taksikeskus ei voi antaa tarkkaa arviota taksin saapumisajankohdasta, joten taksin tilaamisen jälkeen on hyvä siirtyä välittömästi paikkaan, josta näkee taksin saapuvan.

Taksi saattaa saapua ruuhka-aikanakin paikalle nopeasti. Ruuhkasta huolimatta taksi on saattanut juuri vapautua aivan tilausosoitteen vieressä ja tulee näin tilausosoitteeseen saman tien.

Suorataksitilauksissa asiakas keskustelee suoraan kuljettajan kanssa, jolloin hän voi tiedustella kuljettajalta tarkempaa arviota saapumisajankohdasta.

Voiko taksitilauksen peruuttaa?

Taksitilaus on mahdollista peruuttaa, mikäli tehtyyn tilaukseen ei ole vielä saatu autoa. Muussa tapauksessa kuljettaja perii asiakkaalta lähtömaksun ja odotusajan mukaisen korvauksen. Asiakaspalvelun puhelinnumero tilauksen peruuttamiseen: 014 3710211

Miten menetellä suurten matkatavaroiden kanssa?

Taksikeskukselle tilausta tehdessään asiakkaan tulisi ilmoittaa, mikäli hänellä on mukanaan normaalia suurempia matkatavaroita tai matkatavaroita on paljon. Silloin keskus pystyy lähettämään tilaukseen farmari- tai tila-auton.

Suurten matkatavaroiden (esim. sukset) kuljettamisesta on taksilla oikeus periä 3,00 € lisämaksu. Edellä mainittua maksua ei kuitenkaan peritä liikkumisesteisen henkilön välttämättömistä apuvälineistä, kuten pyörätuolista tai rollaattorista.

Miten lapset tulisi kuljettaa taksissa?

Tieliikennelain mukaan henkilö-, paketti- ja kuorma-autoissa alle 135 cm pituisten lasten on käytettävä painon mukaan määräytyvää lasten turvalaitetta. Myös alle 3-vuotiaiden lasten tulee olla turvaistuimessa aina autossa matkatessa, myös taksissa.

Taksikeskuksessa on kuitenkin saatavana turvakaukalo ja – istuimia. Tällöin kuljettaja käy hakemassa istuimen taksikeskuksesta, josta matka myös alkaa ja ajaa mittari päällä asiakkaan nouto-osoitteeseen. Tilauksen ajankohtaa miettiessä kannattaa huomioida, että istuimen hakemiseen kuluu aikaa. Koulukuljetuksia suorittavissa takseissa istuinkorokkeita on vakiona.

Kulkevatko lemmikkieläimet taksissa?

Kaikki taksit eivät kuljeta lemmikkieläimiä. Tähän voi olla syynä esimerkiksi kuljettajan allergisuus. Mikäli lemmikkieläin halutaan mukaan matkalle, tulisi siitä aina ilmoittaa taksia tilatessa. Taksikeskus pyrkii löytämään tilaukselle auton, johon myös lemmikkieläin voidaan ottaa mukaan.

Lemmikkieläimen, kuten koiran kuljettamisesta on taksilla oikeus periä 2,80 € suuruinen lisämaksu. Lisämaksua ei kuitenkaan peritä opas- tai avustajakoirasta.

Minne löytötavarat toimitetaan?

Taksiautoilijamme toimittavat takseista löytyneet arvotavarat (lompakot, puhelimet yms.) poliisin löytötavaratoimistoon. Muita löytötavaroita taksiautoilijamme säilyttävät itse.

Löytötavaroita voi tiedustella suoraan taksiautoilijalta. Autoilijan puhelinnumero löytyy autosta saamastasi kuitista.

Löytötavaroita voi tiedustella myös nettisivujemme palautelomakkeen kautta.

Taksin tilaaminen lentokentälle?

Suosittelemme tilaamaan taksin lentokentälle ennakkotilauksen avulla. Näin pystymme varmistamaan että taksi on odottamassa heti lennon laskeuduttua. Auton kuljettaja laittaa taksimittarin päälle vasta saatuaan asiakkaan kyytiin – jos lentosi on myöhässä, auto odottaa sinua veloituksetta.

Voit tilata taksin Jyväskylän lentoasemalle soittamalla 0100 6900 tai JYTAKSI APPilla.

( Puhelun hinta 1,92 € / vastattu puhelu + 0,25 €/10 s + pvm/mpm)

Miten tilaan taksin, jos olen ulkomailla?

Ollessasi ulkomailla saat tilattua Jytaksin ennakkoon soittamalla numeroon +358 100 6900 tai JYTAKSI APPin kautta.

Kun olet saapumassa ulkomailta Jyväskylään, voit tilata taksin jo ennakkoon. ks. edellinen kysymys taksin tilaamisesta lentokentälle.

Käyttääkö kuljettaja kasvomaskia?

Olemme antaneet kuljettajillemme vahvan suosituksen kasvomaskin käytöstä jokaisessa kuljetuksessa. Voit varmistaa saavasi kasvomaskin käyttöön sitoutuneen kuljettajan mainitsemalla siitä tilauksesi yhteydessä puhelimitse, tai lisäämällä JYTAKSI APPin kautta tehtyyn tilaukseen varusteen ”kuljettajalla kasvomaski”.

Näin tilaat kasvomaskia käyttävän kuljettajan JYTAKSI APPilla:

Voiko Jytaksilla mennä koronatestiin?

Jytaksilla voi mennä koronatestiin, mutta kuljettajilla on oikeus kieltäytyä kuljettamasta asiakasta testiin. Suosittelemme tilaamaan taksin puhelimitse numerosta 0100 6900, ja mainitsemaan tilauksen yhteydessä koronatestiin menosta. Näin saamme jo tilaukseen tiedon asiasta, jolloin kuljettaja voi tehdä päätöksen matkan suorittamisesta jo etukäteen.