Jyväskylän ja taksiautoilun historiaa

Jyväskylä, Suomen Ateena. Oletko kuullut kyseisen lempinimen? Tiedätkö, mistä lempinimi juontaa juurensa? Suomen Ateenaksi Jyväskylää alettiin aikoinaan kutsua tämän saaman sivistys- ja koulukaupunkimaineen vuoksi. Maineeseen merkittävästi vaikuttanut Jyväskylän yliopisto perustettiin vuonna 1966. Vaikka itse asuukin Jyväskylässä, ei tiedä välttämättä moniakaan historiaan ja etenkään liikenteeseen vaikuttaneita historian tapahtumia. Tässä blogitekstissä paneudutaan pääpiirteisesti palaseen Jyväskylän historiaa ja taksiautoilun historiaan.

Jyväskylän historiaan ovat kuuluneet erilaiset alueliitokset, joiden pohjalta pikkuhiljaa on lähestytty nykyistä Jyväskylän kaupunkia. Liikkumiseen ja siten taksiautoiluun ovat vaikuttaneet alueliitokset, jotka ovat muokanneet Jyväskylää sellaiseksi, kuin se nyt on. Jyväskylä. Kaupunki on perustettu jo vuonna 1837, mutta tuolloin Jyväskylä oli todella pieni. Vuonna 1941 Jyväskylään liitettiin Tourula, Nisula, Viitaniemi ja Halssila sekä osa Keljosta. Lisäksi merkittävä on vuoden 1965 liitos, jolloin Kuokkala, Äijälä, osa Keljoa, Seppälänkangas ja Tuomiojärvi tulivat osaksi Jyväskylää. Liitosten myötä ja pikkuhiljaa väestön kasvamisen myötä liikkuminen paikasta toiseen lisääntyi.

Taksiautoilun historia on pitkä. Taksamittarilla valmistettu auto valmistettiin jo 1800-luvun puolella; tarkemmin vuonna 1897. 1900-luvun alussa myönnettiin ensimmäinen taksilupa. Hypätään historiassa kuitenkin eteenpäin. 1960-luvulla taksiautoilussa tapahtui. Suomen Taksiliitto on perustettu jo 1955, mutta takseille tunnusomaista keltaista kattokupua taksit ovat saaneet käyttää vuodesta 1962 alkaen. Keltainen taksikupu on peräisin Yhdysvalloista, ja tarinan mukaan keltainen väri on valikoitunut sen vuoksi, että keltainen herättää huomiota liikenteessä. Jytaksin tunnistaa hyvin myös näyttävistä teippauksista, joissa lukee JYTAKSI.

Erottuvan taksikuvun lisäksi Jytaksin tunnistaa myös näyttävistä teippauksista, joissa lukee JYTAKSI

Taksialaan vaikutti aikoinaan KELA-sairausvakuutus, joka tuli voimaan 1964. Sairausvakuutuksen johdosta yhteiskunnan korvaamat taksimatkat alkoivat. KELA-sairausvakuutukseen liittyvät kyydit eivät suinkaan olleet ainoita julkisen sektorin maksamia kyytejä, vaan esimerkiksi koululaiskyytejä alettiin ajaa enemmän. Myöhemmin kuntien sosiaalitoimi työllisti myös takseja. 1960-luvulta voidaan nostaa myös vuosi 1967, jolloin taksiala sai valtion tukea liittyen autoveron palautukseen.

Jyväskylässä taksiautoiluun on vaikuttanut voimakkaasti Kuokkalan sillan rakentaminen. Kuokkalan silta rakennettiin 1989. Silta yhdistää Jyväskylän keskustan Kuokkalaan Lutakon kautta. Sillan rakentaminen lisäsi luonnollisesti liikennettä, koska se mahdollisti Kuokkalan ja lähialuiden asukkaiden liikkumisen kaupungin keskustaa kohden. Koko 1980-luku oli ollut Jyväskylässä nopean kehityksen aikaa. Uusia julkisia rakennuksia oli kohonnut sekä keskustaan että kaupungin laidoille. Mainitaan näistä kaupunginkirjasto, kaupunginteatteri ja jäähalli. Läpikulkuliikenteeseen vaikutti myös Rantaväylän rakentaminen vuonna 1989, jolloin kävelykatu saatiin Kauppakadulle.

Taksilla kulkemiseen historiassa on vaikuttanut myös yöelämän siirtyminen kaupungin laitamilta keskustan ytimeen. Keskimaan tanssiravintola perustettiin keskustaan jo 1960-luvulla. Ennen Torikeskuksen perustamista torin laidalla sijaitsivat esimerkiksi ravintola Maakunta ja Viken baari. Jyväskylän ensimmäinen pubi oli Asema-aukiolla sijainnut Kantakrouvi. Lähellä keskustaa on ollut jo vuosikymmenien ajan useita taksitolppia. Yksi niistä on edelleen Kirkkopuiston vieressä sijaitseva Kirkkopuiston taksitolppa.

Edelleen Jytaksilla taksia ajava Pirjo Laitinen 1970-luvun lopussa – lue blogijuttumme Pirjosta!

Taksiautoilun historiasta on nostettava muutama seikka, joista useampi oli itselleni entuudestaan tuntemattomampi. Esimerkiksi sitä en tiennyt, että vuonna 1983 valtion tukea alettiin saada vammaiskuljetuksiin sopivien autojen varustelua varten. Taksiliikenteessä vammaispalvelukuljetukset olivat jo 1980-luvulla tärkeä sektori taksiliikenteessä, mutta vuonna 1992 voimaan tullut vammaispalvelulaki vielä lisäsi entisestään näitä kuljetuksia. Jyväskylän Aluetaksi Oy on muuten perustettu vuonna 1992 – vuosi henkilöliikennelain voimaan tulemisen jälkeen. Henkilöliikennelaki olikin ensimmäinen taksiliikennettä koskeva laintasoinen säädös. 1990-luvulla tapahtui myös yrittäjäkoulutuksen pakolliseksi säätäminen taksialalle tulijoille. Kuljettajakoulutus oli ollut jo kauemmin käytössä.

Historian muisteleminen on mielenkiintoista ja muistuttaa siitä, kuinka paikallisilla taksiautoilijoilla on ollut vaikutusta kaupungeissa, ja he ovat mahdollistaneet liikkumisen paikasta toiseen sekä tietenkin yhteiskunnan kuljetukset. Paikallisuus on itselleni ainakin tärkeä arvo, joten Jytaksi on valintani.

Terveisin

Ninja
JYTAKSI-bloggaaja