Pinkki logomme ja markkinointinimemme Jytaksi täyttää tänään 5 vuotta! Kuluneeseen 5 vuoteen on mahtunut paljon, ja taksialaa on riepoteltu moneen suuntaan. Kokosimme tähän artikkeliin muutamia kohokohtia niin taksialalta, kuin sen vierestäkin. Muistatko sinä, mitä kaikkea viidessä vuodessa on tapahtunut?
Vuosi 2015
Vuoden 2015 alkusyksystä Jyväskylän Aluetaksi Oy, markkinointinimeltään JAT, järjesti asiakastutkimuksen, jossa tutkittiin mitä mielikuvia ihmiset liittävät JAT-brändiin. Saimme vastauksia runsaasti, mutta yksikään vastaus ei liittynyt edes etäisesti taksialaan. Jotain oli siis tehtävä!
Muodostimme brändiryhmän, joka alkoi yhteistyössä Mainostoimisto M1:n, silloisen Zeniitin, kanssa pohtimaan brändiuudistusta. Erityisesti uusi logo ja sen värimaailma aiheuttivat päänvaivaa. Ensimmäiset ideat eivät juurikaan sytyttäneet kenenkään mielenkiintoa, sillä värimaailmaksi ehdotettiin vähän liiankin perinteistä ”taksinkeltaista”. Joku rohkea mainitsi ohimennen ajatuksen pinkistä logosta. Tähän toimitusjohtajamme ensireaktio oli se, että hän halusi marssia kokouksesta pihalle.
Asiaa sulateltiin hetki, ja lopulta päädyimme kuitenkin rohkeasti pinkkiin logoon. Nykyään pinkki logomme on rakastettu sekä ihasteltu, ja kannamme sitä ylpeydellä! Myös arvomme vuodelta 2015 (helppous, ensiluokkainen palvelu, ekologisuus ja luotettavuus) toimivat yhä vahvasti toimintamme kulmakivenä.
Vuosi 2016
Vuoden 2016 alussa myös taksiliikennettä vilkastutti kauppojen aukioloaikojen vapaantuminen, joka oli ollut jo pitkään yhteiskunnallisena keskustelunaiheena. Maailmaltakin kuului merkittäviä uutisia, kun Iso-Britannia ilmoitti eroavansa Euroopan Unionista, ja Donald Trump äänestettiin USA:n presidentiksi.
Vuoden yksi vilkkaimpia viikonloppuja taksikeskuksessamme oli Lutakonaukiolla järjestetty Suomipop, joka toi paikalle noin 24 000 juhlijaa. Esiintyjälistalta mainittakoon Antti Tuisku, Popeda, JVG ja Sanni. Festivaalin päätti areenoiden kuningas Cheek.
Tänä vuonna olimme myös ensimmäistä kertaa Kauppakadun Approjen virallinen yhteistyökumppani. Ständillämme jaettiin satoja Jytaksi-haalarimerkkejä opiskelijoille. Haalarimerkkimme onkin näppärä lisä haalariin, kun illan päätteeksi pohtii taksin numeroa.
Vuosi 2017
Muistatko vielä Siwat ja Valintatalot? Vuoden 2017 aikana viimeisetkin Siwat ja Valintatalot muutettiin K-Marketeiksi.
Eri tapahtumat pitivät meitä jälleen kiireisinä koko vuoden ajan. Jo vakituisen paikan Suomen festivaalikesässä saavuttanut Suomipop Festivaali keräsi paikalle yli 30 000 musiikkifania, joka oli yli 20% enemmän kuin kaksi vuotta aiemmin. Lisäksi puhelinlankamme lauloivat, kun rallit ja pikkujoulut valtasivat kaupungin. Jyväskylän Tourulassa toimiva välityskeskuksemme vastasikin vuonna 2017 yhteensä 878 587 puheluun!
Taksialan vapautuminen puhutti mediassa kasvavaan tahtiin, ja seuraavana vuonna voimaan astuvia muutoksia hieman jopa kauhisteltiin – etenkin taksialan ammattilaisten keskuudessa. Meillä kävi kuitenkin tuuri, ja olimme uudistaneet brändimme jo vuonna 2015. Toimitusjohtajamme onkin saanut kyselyitä, miten hän tiesi, että ala vapautuu ja osasi brändätä yrityksemme etukäteen. Totuus on kuitenkin se, että tässä olimme vain todella onnekkaita. Monet taksiyritykset aloittivat brändiuudistukset vasta, kun alan vapautuminen varmistui.
6.12.2017 Suomi juhli 100-vuotiasta taivaltaan, mutta tuohon meillä on vielä matkaa.
Vuosi 2018
Vuonna 2018 se sitten tapahtui. Suomen taksiala oli historiansa suurimman muutoksen kynnyksellä, kun ala vapautui kilpailulle ja säädöksiä muutettiin rajusti 1.7.2018. Vaikka Jytaksin sisällä ei varsinaisesti tapahtunut suuria muutoksia, asiakkaat olivat hämmentyneitä siitä, miten luotettava taksi valitaan. Ajovuoroista luopuminen oli isoin talomme sisällä näkynyt muutos. Kentällä huomattiin kesällä 2018, että yllättäen kaikki olivat ensin yhtäaikaa lomalla, ja sen jälkeen yhtäaikaa töissä. Sittemmin tähän on löydetty hyvä konsensus.
Kilpailun vapauduttua oli kuitenkin pysyttävä muutoksen harjalla. Julkaisimme muista takseista erottuvat, Napoleonin hatun muotoiset taksikuvut. Lisäksi oma tilaussovelluksemme JYTAKSI APP näki päivänvalon! Enää Jytaksin tilaamiseen ei tarvittu puhelinsoittoa, vaan sen pystyi tekemään sovelluksella!
28.6.2018 oli merkittävä juhlapäivä, sillä tilausvälityskeskuksemme täytti 20 vuotta. Jyväskylän Aluetaksi Oy on perustettu jo vuonna 1992, mutta kyytejä aloitettiin välittämään erillisestä välityskeskuksesta vasta vuonna 1998.
Pitkäaikainen yhteistyökumppanimme JYP voitti historiallisesti Champions Hockey Leaguen mestaruuden 6.2.2018, joka luonnollisesti ruuhkautti tilausvälityskeskuksemme. Toivottavasti kaikki juhlijat pääsivät kuitenkin turvallisesti kotiin!
Vuosi 2019
Alkuvuodesta 2019 taksialan lainsäädäntö ja kilpailun vapautumisen epäkohdat puhuttivat mediassa. Ensimmäisiä lakimuutoksiakin tehtiin, kun Kilpailu- ja kuluttajavirasto päivitti taksialalle antamaa ohjeistustaan. Jatkossa kaikkien saman yhtiön alla ajavien taksien tuli noudattaa yhtiön määrittämiä enimmäishintoja, eikä näitä saanut ylittää. Jytaksilla tämä nähtiin hyvänä ja reiluna päätöksenä!
Toukokuun lopussa jääkiekon MM-kilpailut olivat siinä pisteessä, että Suomi oli päässyt MM-finaaliin taistelemaan maailmanmestaruudesta. JYPin viime vuoden CHL-mestaruudesta oppineina osasimme ennakoida, ja laitoimme varuilta normaalia enemmän taksinvälittäjiä työvuoroon sunnuntai-maanantaiyölle. Tämä oli oikea ratkaisu, sillä kyseisestä illasta ja yöstä taisi tulla vuoden vilkkain sunnuntain ja maanantain välinen yö juhlijoiden suunnattua torille.
3.7.2019 lanseerasimme ekotaksit. Ekotaksit ovat vähäpäästöisiä autoja, joiden päästörajana on 100 g hiilidioksidipäästöjä (NEDC) per kilometri, auton käyttövoimasta riippumatta. Ympäristöystävällisen ekotaksin tunnistaa vihreistä teippauksista Jytaksi-logon yhteydessä. Ekotaksin voi pyytää tilatessaan kyytiä puhelimitse.
Reilu vuosi sitten julkaisemamme tilaussovellus JYTAKSI APP rikkoi 10 000 käyttäjän rajan syksyllä 2019. Sovelluksella tilaaminen on siis selvästi suosittua!
2019 oli tapahtumarikas vuosi, sillä loppuvuodesta lanseerasimme myös Jytaksi Premium V.I.P. -palvelun. Tämä palvelu on suunnattu asiakkaille, jotka vaativat kyyditykseltään vain parasta. Palvelussa oli tarkat vaatimukset auton osalta ja kuljettajat valittiin hakemusten perusteella tehtäviin soveltuviksi.
Vuosi 2020
Vuoden 2019 jälkeen lähdimme innolla kohti vuotta 2020. Tiedossa oli mielenkiintoisia tapahtumia sekä hyviä ideoita toiminnan kehittämiseksi. Alkuvuodesta ehdimmekin toimia Keski-Suomen Yrittäjäjuhlien yhteistyökumppanina, sekä kävimme esittelemässä toimintaamme JYPin yritysmessuilla.
Kuinkas sitten kävikään? 16.3.2020 Suomen julistettiin olevan poikkeustilassa kiihtyvän koronavirustilanteen vuoksi. Heti seuraavana päivänä toimitusjohtajamme siirsi kaikki etätöihin, ketkä siihen vain pystyivät, jotta välitystoimintamme pysyisi turvattuna. Tapahtumia peruttiin vuoron perään, ja monet keväälle asetetut tavoitteet jäivät vain haaveeksi. Kyytimäärät romahtivat viikon sisällä lähes olemattomiin.
Tuleen ei kuitenkaan jääty makaamaan, vaan aloitimme välittömästi suunnittelemaan uusia palveluja niin kauppakassien, kuin pakettienkin kuljettamisesta. Myös apteekkituotteita kuljetettiin takseilla. Palavereja ja keskusteluja yhteistyöhön liittyen käytiin kymmenien eri toimijoiden kanssa, mutta vain muutaman kanssa palvelu saatiin käytännön ongelmien takia toimintaan. Kirjoitimme tästä blogissammekin. Kesällä pääsimme jo viikonloppujen osalta lähes normaalille tasolle, mutta syksyllä koronavirus nosti jälleen päätään. Vielä tälläkin hetkellä suunnitelmia ei uskalleta tehdä muutamaa viikkoa pidemmälle, sillä kukaan ei taida tietää, milloin tilanne viruksen suhteen alkaa normalisoitumaan.
Kesäkuun 2020 alussa Suomalaisen Työn Liitto myönsi meille Avainlippu-merkin. Avainlippu on osoitus Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Kotimaisten tuotteiden tukeminen on etenkin näinä aikoina vastuullisuusteko.
11.11. on kaikesta huolimatta juhlapäivä, sillä tänään Jytaksi täyttää 5 vuotta! Kiitos kaikille asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme kuluneista vuosista, jatkukoon hedelmällinen yhteistyömme tulevinakin vuosina.
– Jytaksin markkinointitiimi, Severi ja Lyyti