Paljonko auto maksaa

Voisinko luopua omasta autostani? 2/2

Autosta luopumisen taloudellinen vaikutus

Entäpä jos luopuisin autostani? Saisin siitä todennäköisesti rahaa joitain tonneja. Auto on hyvässä kunnossa, mutta kilometrejä on paljon takana ja vuosimallikin jo vanhahko. Käyttöarvoa autolla on paljon enemmän kuin se, mitä saisin siitä. Siinä mielessä itse autosta luopuminen ei olisi iso voitto. Taloudellinen vaikutus muodostuu siitä, ettei olisi maksettavana kiinteitä kuluja: dieselveroa, autopaikkaa ja vakuutusta. Samalla poistuisi mahdollisten huoltokustannusten osuus.

Tein laskelmia, joissa laskin yhteen bussi-ja junaliput, kaksi keskihintaista taksimatkaa ja kahden tunnin ajan autovuokrausta. Tällainen olisi esimerkkini kuukaudesta, jolloin tekisin yhden matkan vanhempieni luo, yhden matkan Tampereelle ja hoitaisin arjen askareita. Saman laskelman tein oman auton mukaan, jolloin pois jäi autonvuokraus, taksin käyttö sekä bussi-ja junaliput. Näiden sijaan tuli toki polttoainekustannuksia. Lopulta ero oli yhdeksäntoista euroa. Oma auto tuli siis yhdeksäntoista euroa kalliimmaksi kuin autottomuus. Laskin auton kuukausikustannuksiksi myös koko vuoden perusteella lasketut arvioidut huollot. Erotus yllätti – luulin oman auton tulevan kalliimmaksi.

Ympäristöystävällisempää matkustamista

Nykyään sähköautojen ja hybridien omistaminen on yleistynyt.  Ihmiset ovat kiinnostuneempia ekologisista vaihtoehdoista, eikä autoa vaihdettaessa välttämättä valita bensa-ja dieselauton välillä, vaan vaihtoehtoina ovat myös sähköauto ja hybridi.

Suomalainen autokanta on melko vanhaa, koska ihmiset ajavat keskimäärin 12,1 vuotta vanhoilla autoilla. (Lukkari, 2019). Näin ollen edelleen ajellaan eniten bensa-ja dieselautoilla.

Sähköauto on melko kallis sijoitus. En pidä autoa koskaan kannattavana sijoituksena, koska pääsääntöisesti sen arvo alkaa laskea välittömästi liikkeestä ulos ajamisen jälkeen. Jos laskisi itselleen kuukausikustannusta tai vuosittaista kustannusta sähköautosta, olisi summa melkoinen. Toki vanhempia sähköautoja, kuten Nissan Leafin kahdeksan vuotta vanhaa mallia, saa alle 15 000 eurolla. Teslasta saa pulittaa käytettynä yli 50 000 euroa. Nämä hinnat perustuvat nopeaan Nettiauto.comin selailuun. Vaihtelua hinnoissa on varmasti paljon.

Ekologisesta näkökulmasta yhteiskäyttöautoilun erilaiset muodot ovat järkeviä. Yhteiskäyttöautoilu on hyvä nähdä osana julkista liikennettä, kuten taksiautoilukin. Jos menee junalla jonnekin, voi seuraava matkaketjun osa olla matka sähkö-tai biokaasutaksilla kotiin tai vastaavasti voi käytössä olla yhteiskäyttöauto. Tällöin kynnys junamatkustamiseen verrattuna omalla autolla matkustamiseen laskee, kun matkaketjun seuraava lenkki on jo selkeästi mietitty. Yksi mielenkiintoinen näkökulma yhteiskäyttöautoiluun, taksiautoiluun ja julkiseen liikenteeseen on parkkipaikkojen vähentäminen. Luonnollisesti ihmisten kulkiessa muilla kulkupeleillä kuin omilla autoillaan he eivät jätä autojaan parkkiin. Jos parkkipaikkoja tarvitaan vähemmän, niitä myös rakennetaan vähemmän. Rakentamisen päästöjä syntyy tällöin vähemmän. Tällaiset asiat voivat tuntua jopa kaukaisilta itsestä, mutta silti yleinen ajatusmallini ympäristöystävällisyydestä ja oman kortensa kantamisesta kekoon perustuu pieniin tekoihin.

miten liikkua ekologisesti
Jyväskylän Aluetaksi Oy:n vähäpäästöinen ekotaksi

Luopuisinko omasta autosta?

Päästöt, taloudellisuus, ekologisuus, helppous, mukavuus – siinä muutamia teemoja, jotka liittyvät auton omistamiseen ja samalla autottomuuteen. Siitä kaikki varmasti ovat yhtä mieltä, että yksityisautosta – etenkin vanhemmasta dieselautosta – luopuminen olisi ympäristöystävällistä. Jos haluaisin tehdä nimenomaan liikkumiseen liittyvän ekoteon, ostaisin bussikortin, ostaisin Jytaksin taksirahakortin ja harkitsisin välillä auton vuokraamista tiukan paikan tullen. Näin säästäisin luontoa omalla liikkumisellani huomattavasti. Toisaalta teen koko ajan ympäristötekoja sillä, että oman auton käyttöni tai muulla moottorikulkuvälineellä meneminen on hyvin harkittua. Priorisoin usein hyötyliikuntaa, koska käveleminen on nopea ja helppo tapa kulkea eri paikkoihin. Pyöräily voisi helpottaa arkikulkemista entisestään, mutta ainakaan tällä hetkellä en koe sitä itselle sopivaksi tavaksi kulkea.

Helsingin Sanomien Autot-osion kolumnissa Jose Riikonen ottaa kantaa yksityisautoiluun. Hänen mielipiteensä on, että yksityisautoilua ei pidä kieltää siksi, että autoilulla on ympäristölle haitallisia vaikutuksia. Riikonen muistuttaa autoilijoiden maksavan veroja ja erilaisia kuluja. Autoilijoiden syntilista on pitkä, mutta toisaalta he – tai me – ovat yhteiskunnan kannatteleva voima. Samalla kolumnissa muistutetaan, että autoilijat kokevat edukseen ja saavutetuksi oikeudekseen auton omistamisen, minkä vuoksi omasta autosta luopuminen on niin vaikeaa. Itse ajattelen, että eri vaihtoehtojen tiedostaminen ja analysointi olisi hyödyllistä jokaiselle. Perinteinen hyötyjen ja haittojen lista voi jo tukea omien liikkumis-ja autoilutottumusten tarkastelua. Asuinpaikka ja – ympäristö ovat keskeisiä vaikuttavia tekijöitä – samoin elämäntilanne. Näin perheettömänä ihmisenä on paljon helpompi tehdä valintoja, koska ei ole esimerkiksi lasten päivähoitoon kuljettamista töihin mennessä tehtävänä.

Jos auton omistamista ajattelee laajemmin, on muistettava, että esimerkiksi Lapissa välimatkat ovat todella pitkiä. Omaan autoiluuni liittyen katsoin etäisyyksiä Google Mapsin avulla ja minut yllätti pelkästään se, kuinka pitkä matka Rovaniemeltä on unelmahiihtopaikkaani Saariselälle – saati Sirkkaan. Etäisyys on yli 160 km, ja se tuntuu paljolta, koska Rovaniemi on jo niin pohjoisessa.  Lähtisin matkaan omalla autolla – kulkisin kaikki matkat siellä omalla autolla. Eräs sosiaalisessa mediassa seuraamani vaikuttaja ja yrittäjä pyörittää liiketoimintaansa Levillä. Pelkästään hänen seuraamisensa takia tiedän, millaisia välimatkoja pohjoisessa on. Näen, että siellä harvalla olisi mahdollisuus pelkästään työn ja asuinpaikan välimatkan vuoksi luopua oman auton käytöstä.  Ainakin se on vaikeampaa kuin minulla kaupunkiympäristössä asuvalla.

Auton omistaminen vastaan autottomuus

Realistisena ja melko rationaalisena ihmisenä itse tykkään tukeutua juurikin aiemmin mainitsemiini plussat-miinukset/hyödyt-haitat-tyyppisiin listoihin. Tärkeää listoissa on tarkastella asioita mahdollisimman monelta kannalta, ja ainakin itse näen laatimassani listassa monta eri näkökuntaa.  Pidän paljon myös uudenvuodenlupauksista tai oikeastaan tavoitteiden laatimisesta tulevalle vuodelle. Yksi varsin realistinen ja järkevä lupaus on harkita vakavasti autosta luopumista.  Voisin kokeilla autottomuutta laittamalla autoni seisontavakuutuksen piiriin – silloin ei tarvitsisi suoraan myydä autoa.  ”Testijakson” aikana näkisin, millaisia muutoksia käytännön tasolla autottomuus elämääni toisi. Tiedän, että ”ekoilija-minä” innostuisi hiilijalanjäljen pienenemisestä.
Voisitko sinä luopua omasta autostasi, jos sellaisen omistat?

Ninja,

JYTAKSI-bloggaaja

Lähteet:

Riikonen, Jose. (16.9.2019). On monta syytä, miksi yksityisautoilu kiellettäisiin, jos se keksittäisiin nyt. [kolumni] Haettu osoitteesta: https://www.hs.fi/autot/art-2000006240573.html

24rent.fi. (24.11.2019). Pitäisikö ostaa sähköauto vai siirtyä yhteiskäyttöautoiluun? Haettu osoitteesta:  https://www.24rent.fi/pitaisiko-ostaa-sahkoauto-vai-siirtya-yhteiskayttoautoiluun-osa-1/

Lukkari, Jukka. (24.11.2019). Suomen autot vanhenevat käsiin. Haettu osoitteesta: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suomen-autot-vanhenevat-kasiin-keski-ika-jo-yli-12-vuotta/23026fa8-b43a-31e8-ba08-3c6b6245ac54