Voiko taksilla ajaminen olla ekoteko?

Taksiautoilu – siitä ei välittömästi tule mieleen ekologisuus tai ilmastonmuutoksen torjunta. Silti taksikyytien suosiminen yksityisautoilun sijaan voi olla järkevä ratkaisu, joka säästää aikaa, vaivaa ja rahaa sekä luontoa. Noin viisitoista prosenttia kuluttajan hiilijalanjäljestä aiheutuu yksityisautoilusta. (Seppälä et al. 2009.) Se kuulostaa ainakin omaan korvaani melkoiselta siivulta hiilijalanjäljestämme, joten ympäristöystävällisimpiä vaihtoehtoja kannattaa mahdollisuuksien mukaan etsiä. Sitran (2019) mukaan yksityisauton käytön vaihtaminen yhdistelmään esimerkiksi julkista liikennettä ja yhteiskäyttöautoja suosien voi pienentää henkilön hiilijalanjälkeä kuusi prosenttia. Valitsemalla yksityisautoilun sijaan JYTAKSI-ekotaksin kyydin voimme yhdessä säästää ympäristöä.

Ymmärrettävästi osalle ihmisistä yksityisauto on välttämätön esimerkiksi maaseudulla, mutta kaupungissa taksin käyttäminen voi olla helposti vaivattomampi ratkaisu kuin yksityisauton omistaminen. Taksiautot ovat uusia tai uudehkoja autoja, joiden päästöt ovat huomattavasti vanhoja autoja pienemmät. Siispä se omistamasi vielä kohtuudella pihisevä menopeli voi olla melkoinen saastuttaja liikenteessä. Takseja ei myöskään heti mielletä osaksi joukkoliikennepalapeliä, mutta Jytaksin visiona on toimia osana toimivaa joukkoliikennettä. Taksit ja linja-autot mahtuvat samalle kentälle.

Yksi suuri askel kohti ekologisempaa taksiautoilua ovat Jytaksin ekotaksit, joita on jo yhdeksän kappaletta. Biokaasutaksi Jytaksilla oli jo keväällä 2018. Termi ”ekotaksi” on varmasti monelle vielä tuntematon. Jotta autoa voidaan sanoa ekotaksiksi, tulee sen olla vähäpäästöinen polttomoottorikäyttövoimalla tai vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimiva auto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään sata grammaa per kilometri (NEDC). Ekotaksi kuluttaakin yli kolmannaksen tavallista henkilöautoa vähemmän.  Liikenteessä Jytaksin ekotaksit tunnistaa Jytaksi-logon yhteydessä olevista vihreistä ekotaksiteippauksista. Teknisesti mahdollisimman ekologisen auton lisäksi ekotaksin kuljettaja on saanut ohjeistuksen ekologiseen liikennekäyttäytymiseen. Mikäli ekologinen kyyti kiinnostaa, asiakkaan tulee mainita asiasta tilausta tehdessään, ja ekotaksi kurvaa pihaan saatavuuden mukaan. Tällä valinnalla kuluttaja voi jälleen kantaa kortensa kekoon omalla ekologisella polullaan. Ympäristön huomioiminen on Jytaksille hyvin tärkeä arvo, joten ekotaksien lisäksi Jytaksi kannustaa kuljettajiaan valitsemaan mahdollisimman vähäpäästöisen auton, kun he ovat vaihtamassa autoaan.

Vaikka ekologisuudesta puhutaan paljon, eivät kaikki ekologiset kulkutavat ole kaikille tuttuja. Yleensä ensimmäisenä mieleen sanasta ”ekologinen kulkutapa” tulee liikkuminen jalkaisin tai pyörällä.  Kaikki eivät voi kuitenkaan liikkua ilman moottoriajoneuvoa. Arjen keskellä myös aikaa säästyy, kun liikkuu nopeammalla kulkupelillä, kuten taksilla. Vaihtoehtoja ja palveluja matkan taittamiseen tulee jatkuvasti lisää. Mobiilisovellusten ja erilaisten digitaalisten palveluiden joukosta löytyy yksi mainio tuttavuus: Heimo. Jytaksi tekee markkinointiyhteistyötä Heimon kanssa. Jos haluaakin vuokrata auton käyttöönsä ja tarvitsee autoa hiukan pidemmän ajan perinteisen taksikyydin sijaan, on Heimo oiva valinta. Autovuokraus on toki olemassa, mutta se mielletään usein kalliiksi vaihtoehdoksi tai osa miettii vain pitkäaikaisia leasing-autoja. Heimon kautta auton voi vuokrata vaikka vain tunniksi. Varaukset sisältävät viisikymmentä kilometriä ajoa maksutta sekä vakuutukset, verot, huollot ja polttoaineet. Viidenkymmenen kilometrin jälkeen hinta on kymmenen senttiä per kilometri. Kaikki Heimo-yhteiskäyttöautot ovat ympäristöystävällisiä plug-in-hybridi- tai täyssähköautoja ja jokainen kilometri on päästökompensoitu. Vau! Heimo-nimisellä mobiilisovelluksella sähköauton käyttöönotto on vain muutaman klikkauksen päässä. Tämä palvelu on äärettömän nerokas ja täytyy ehdottomasti ottaa kokeiluun. ”Joustavuutta ja vapautta ilman omistamisen myötä tulevaa vaivaa ja kuluja” mainitsee Heimo sivuillaan, ja tämän väitteen voi allekirjoittaa.

Jytaksi ottaa ekologisuuden huomioon myös toimistollaan, koska ympäristöystävällisyys on meille tärkeä arvo. Tavoitteena on olla paperiton toimisto. Tiedostot ja muistiot on järkevämpi kirjoittaa tietokoneelle muistiin kuin tulostaa paperille. Samalla ei tarvitse etsiä kadonneita lappuja. Vaikka paperittomuus voi nopeasti ajateltuna kuulostaa pieneltä teolta, on se esimerkiksi vuositasolla todella suuri satsaus, josta monen toimiston kannattaisi ottaa mallia. Ehkäpä omatkin kauppalistat ja muistilaput voisi korvata samaan moderniin tyyliin kirjoittamalla ne suoraan puhelimen muistioon, kuten moni jo tekeekin.

Voisiko sinun seuraavan kuukauden haasteesi olla omien kulkutapojen miettiminen ekologisesta näkökulmasta ja ekotaksin kokeileminen? Itse ainakin aion testata ekotaksia ja haastaa itseni elämään tänä syksynä pari viikkoa ilman yksityisauton käyttöä. Lisäksi aion laajentaa puhelimeni sovellusvalikoimaa Heimo-sovelluksella, josta löytyy lisätietoa osoitteesta https://www.heimo.io/

Ninja

JYTAKSI-bloggaaja

LÄHTEET:

Seppälä et al. 2009. Suomen kansantalouden materiaalivirtojen ympäristövaikutusten arviointi ENVIMAT-mallilla. Suomen ympäristö 20/2009. http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=334235&lan=fi&clan=fi

Sitra. 2019. Perille asti julkisilla, pyörällä tai kimppakyydillä. Julkaistu Sitran sivuilla. Viitattu 8.9.2019.