Korona vaikuttaa pienyrittäjiin – taksinkäyttäjänä voit tukea yrittäjiä

Pahin aika koronan suhteen saattaa olla nyt takanapäin ja toivottavasti uutta aaltoa ei tule.  Kevät 2020 on ollut hyvin poikkeuksellinen ja vaikuttanut jokaisen suomalaisen elämään. Välillä on vaikea muistaa, millaista aika oli ennen koronaa. Rajoitukset olivat voimassa pitkään, ja poikkeuksellinen valmiuslaki oli myös käytössä. Nyt voidaan alkaa elää vapaammin, mutta varmasti ”koronapeikko” siellä taustalla vielä on ihmisten mielissä.

Koronaviruksen takia autoja ja etenkin kosketuspintoja desinfioitiin ja pestiin jopa kyytien välissä

Taksinkäyttäjänä COVID-19-aikana

Koronan vaikutukset monien eri alojen yrittäjiin ovat olleet huomattavia. Luonnollisesti taksikyytien määrät romahtivat koronan iskiessä nopeasti ja paljon. Ihmisten liikkuminen paikasta toiseen väheni huomattavasti, koska eihän kukaan mennyt ravintoloihin, tapahtumia ei järjestetty ja siten normaalia kulkemista oli murto-osa tavalliseen verrattuna. ”Pysykää kotona” oli kehotus, minkä takia ihmisten ei ollut hyvä liikkuakaan mihinkään. Itsekin pysyttelin koronan aikaan kotona, koska kaikki työhön liittyvä hoidettiin etänä, ravintolaan ei voinut mennä, ja harrastuksiin ei ollut menemistä entiseen malliin. Sen sijaan koronan aikana pystyi hyödyntämään taksikyytiä kauppaostoksia hakiessa, mikä vähensi kontakteja. Kauppakassipalvelua varten Jytaksilla on oma hinnoittelu, joka selviää helposti kotisivuilta. Kun lähipiirissä on riskiryhmiin kuuluvia, ei huvittanut lähteä kauppaan itsekään, vaan kauppakassipalvelu oli kätevä. Tuttavapiirissäni hyödynnettiin myös apteekkien etäasiointia. Kaikin puolin helppoa ja järkevää, kun taksinkuljettaja kävi apteekissa ja toi lääkkeet kotiovelle. Miten apteekkituotteet saa kotiin vähin kontaktein? Kuljettaja jättää tuotteet asiakkaan ulko-ovelle, minkä jälkeen kuljettaja jää riittävän etäisyyden päähän odottamaan, kunnes asiakas saa tuotteensa.  Tällainen toimintatapa on hyvä tartuntavaaran välttämiseksi ja samalla varmistetaan, että asiakas varmasti saa tuotteensa. Apteekkikuljetukset aloitettiin yhteistyössä Seppälän, Huhtasuon, Sokoksen ja Keljon apteekkien kanssa, mutta palvelua tarjotaan myös muille toiminta-alueen apteekeille.

Arkeen helpotusta ja tietynlaista luksusta toi korona-aikana se, että ruokaa pystyi tilaamaan ravintolasta ja toimituksen sai taksikyydillä. Luulen, ettei moni ollut ennen koronaa ymmärtänytkään, miten monikäyttöinen taksi voi olla. Toivottavasti tämä avasi muidenkin silmiä asian suhteen. Esimerkiksi jyväskyläläinen Kukkakauppa Ruusupuu avasi autokaistan, josta sai noudettua kätevästi kukkia. Taksilla kukkien noutaminen onnistui siten, että kuljettaja haki ensin tarvittavan summan asiakkaalta, minkä jälkeen haki kukat autokaistalta vieden ne haluttuun osoitteeseen. Näin toimiessa pystyi tukemaan paikallisia pienyrittäjiä: taksiyrittäjiä ja kukkakauppayrittäjää. Ylipäätään taksia käyttämällä voi tukea kotimaisia pienyrittäjiä, sillä Jytaksin kautta tavoittaa yli 130 paikallista pienyrittäjää.

Välitystoiminnan turvaamiseksi Jytaksin toimisto on ollut ulkopuolisilta suljettuna maaliskuusta lähtien.

Sopeutuminen muutoksiin vaati töitä

Korona-ajan alkaessa Jytaksin täytyi lyhyessä ajassa sopeutua uusiin tapoihin toimia – sekä kyytien toteuttamisessa että välitystoiminnassa. Kun taksia käytettiin kauppaostosten noutamisessa, oli haasteena se, ettei kuljettajan ajoneuvopäätteellä pystynyt perimään esimerkiksi ruokakaupan ostosten summaa. Jos kaupalla oli verkkokauppa, palvelu onnistui sellaisenaan. Muiden palvelujen toteuttaminen vaati paljon työtä. Osa Jytaksin yrittäjistä teki omia sopimuksia toimintatapoihin liittyen kauppojen tai muiden toimijoiden kanssa. Vaihtoehtona oli Jytaksin asiointipalvelu, jossa kuljettaja haki rahat ja ostoslistan asiakkaalta. Asiakas näki sitten kuitista kaupassa käytetyn ajan. Hinnoittelun helpottamiseksi asiointipalvelulle laskettiin kiinteät hinnat sekä täysin oma odotustaksa kaupankäynnin ajalle, jotta hinnoittelu olisi selkeä ja mahdollisimman monella olisi siihen mahdollisuus. Palavereja ja keskusteluja yhteistyöhön liittyen käytiin kymmenittäin, lähes sadan eri toimijan kanssa. Keskustelut oli käytävä tietenkin etänä. Monilla toimijoilla oli halu yhteistyöhön, mutta ainoastaan osan kanssa se saatiin toimimaan.

Ruokakaupoista muutamilla oli verkkokauppa, mutta ruuhkat olivat suuria. Tuttavani kertoi, että hän oli äidilleen selvittänyt verkkokauppamahdollisuutta ostosten keräilyyn ja toimitukseen kaupasta kotiin. Jono olisi ollut puolitoista kuukautta. Kauppojen ruuhkat liittyivät tuotteiden keräilyyn eli kauppakassien toimituksessa ei ollut ongelmaa.  Esimerkiksi S-ryhmän kaupoissa tuotteita keräili väliaikaisesti S-ryhmän kampaajat ja muut asiakaskadosta kärsivien toimijoiden työntekijät. Kassien toimitukselle ei ollut niin suurta tarvetta, sillä niitä kaupat kuljettivat pakettiautoilla. 

Verkkokaupan perustaminen oli myös osalle kaupoista ajankohtaista vasta korona-aikana. Luonnollisesti toimivan verkkokaupan perustaminen lyhyessä ajassa ei ole helppoa, ja esimerkiksi Palokan Citymarket teki hartiavoimin töitä asian eteen. Palokan Citymarket perusti onnistuneesti verkkokaupan ja mainosti tilaamaan kuljetuksen Jytaksilta. Kaupalla ei ollut omaa kuljetusta, vaan ainoastaan kassien keräys-ja noutopalvelu. Ikävä kyllä keräilyä ja kuljetusta ei ollut mahdollista toteuttaa ”pakettina”. Jos palvelu olisi myyty asiakkaalle pakettina, kauppa olisi ollut vastuussa kylmäketjun katkeamattomuudesta, eivätkä he voineet ottaa sitä riskiä. Makkarapaketti tuskin menee miksikään puolessa tunnissa, mutta lakia on noudatettava. Kylmäketju ei saa katketa tällaisessa palvelussa missään vaiheessa.

Välitystyö turvattiin ja autoilijat ohjeistettiin

Yksi keskeinen osa Jytaksin toimintaa on välityspalvelu. Välitysjärjestelmiä ei ollut suunniteltu etätyöhön soveltuviksi, ja välitystyö pidettiin koko ajan toimistolla. Turvallisuus huomioitiin kuitenkin hyvin. Välityspisteessä oli tarkat turvavälit, samassa välityspistepaikassa ei ollut kahta peräkkäistä vuoroa ja pisteitä desinfioitiin aina ennen ja jälkeen vuoron. Toimistolle pääsi kriittisimpänä aikana ainoastaan välityksen kannalta välttämättömät henkilöt.  Koronaan liittyviä ohjeistuksia on koko korona-aikana liimattu aktiivisesti toimiston tiloihin, jotta tietoa on ollut mahdollisimman paljon ja helposti saatavilla. Toimiston ovet olivat suljettuna myös kesäkuussa, mutta sovitusti toimistolle pääsi. Sulkemisen avulla vältettiin ruuhkia sisätiloissa.

Välityskeskuksen työpisteet pyyhittiin desinfiontiin tarkoitetuilla liinoilla jokaisen vuoron jälkeen.

Kuljettajia on ohjeistettu korona-aikana laajasti, jotta he toimivat sekä asiakkaan että itsensä näkökulmasta mahdollisimman turvallisesti.  Itse en korona-aikana pelännyt taksin käyttämistä, sillä tiesin, että turvallisuus ja ohjeistukset on hoidettu asianmukaisesti Jytaksilla. Vaikka korona sai vähän kammoksumaan esimerkiksi kauppareissuja, ei vastaavaa jännitystä liittynyt taksikyyteihin, sillä taksissa oli mahdollista mennä takapenkille kauemmas kuljettajasta ja kyydissä oli vain yksi henkilö kerrallaan.  Kyllähän kuljettajalla oli enemmän kontakteja päivän aikana kuin minulla, mutta ”joukkokokoontumisen” puuttuessa ei taksilla matkustaminen koronan aikaan jännittänyt. Toki taksilla tuli matkustettua korona-aikana vähemmän, mutta esimerkiksi keskussairaalaan oli helppo ja turvallista mennä käymään taksilla. Mieluummin valitsin korona-aikana taksikyydin kuin bussimatkan. Bussilla en matkustanut kertaakaan tänä keväänä.

Kädet pestään aina Jytaksin välityskeskukseen saavuttaessa.

Kotimaisen työn tukeminen on vastuullisuusteko

Kuten aiemmin mainitsin, korona-ajan rajoitukset ovat purkautuneet ja ravintolaankin pääsee. Tuntuu kivalta, että voi mennä taksilla ravintolaan, jolloin tukee sekä ravintolayrittäjää että taksiyrittäjää.  Jytaksi on myös omalta osaltaan auttanut yrityksiä koronaviruksen aikana sekä koronaviruksen jälkeen. 

Koronan aikaan on ollut entistä enemmän puhetta kotimaisuuden suosimisesta, paikallisuuden lisäksi. Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Jyväskylän Aluetaksi Oy:lle Avainlippu-tunnuksen. Avainlippu-merkin myöntämisen ensisijainen kriteeri on se, että tuote on valmistettu tai palvelu tuotettu Suomeksi. Se on merkki suomalaisesta työstä. Kotimaisuusasteen on oltava vähintään viisikymmentä prosenttia. Lisäksi Palvelu-Avainlippua hakevalla yrityksellä on oltava merkittävä kotimainen omistusosuus, Suomessa toimiva johto ja yrityksen pääkonttorin tulee sijaita Suomessa.  Jytaksille tärkeä arvo on luoda työtä Suomeen.

Vaikka tänä kesänä ei festareita tai muita suuria kesätapahtumia järjestetä, toivotaan hyvää kesäsäätä ja nautitaan tästä kesästä muulla tavoin – kotimaisia ja paikallisia yrittäjiä mahdollisuuksien mukaan tukien.

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä.

Aurinkoisin terveisin

Ninja
JYTAKSI-bloggaaja

Jytaksin blogi

Jytaksin blogi käsittelee laajasti aiheita taksialalta ja sen vierestä. Blogin kirjoittajana toimii Jytaksi-bloggari Ninja, jolla on pitkä kokemus taksialalta.

Herättikö joku postaus ajatuksia tai haluatko ehdottaa aihetta? Lähetä meille sähköpostia markkinointi@jytaksi.fi