9 asiaa, joita et tiennyt taksista

1. Taksin hinnaston tulee näkyä auton ulkopuolella

Traficom antoi määräyksen, että 1.2.2020 lähtien taksimatkan hinnan tai hinnan määräytymisen perusteet tulee olla luettavissa ennen matkaa. Hinnaston pitää olla auton oikealla puolella. Määräyksen myötä toivotaan selkeyttä hintojen näkymiseen esimerkiksi tilanteissa, joissa taksi otetaan taksiasemalta. Traficomin määräys pitää myös sisällään tarkat määräykset liittyen hinnastossa käytettyyn fonttiin, fonttikokoon, ikoneihin sekä ilmoitettaviin tietoihin. Lisäksi tarran on oltava vähintään 15x20cm kokoinen.

2. Hukkakyyti

Hukkakyyti tai – ajo voi olla osalle käsitteenä tuntematon. Hukkakyydillä tarkoitetaan tilannetta, jolloin taksi ajaa osoitteeseen, johon kyyti on tilattu, mutta asiakkaita ei paikalla olekaan. Vastaavasti hukka-ajoa voi tulla, jos kyyti peruuntuu matkalla. Periaatteessa asiakkaan tulisi korvata jo ajettu hukkamatka, vaikka peruisi kyydin. Näin kuitenkin harvoin toimitaan ja taksinkuljettajalle turhaan ajetut kilometrit aiheuttavat vain ylimääräisiä kuluja sekä lisäksi jokin toinen kyyti on voinut mennä sivu suun. Yrittäjän näkökulmasta tämä on siis huono juttu.  

3.  Jytaksi-kuljettajaksi kouluttaudutaan

Lain mukaan taksinkuljettajaksi ei tarvitse koulutusta, mutta Jytaksin kuljettajan tulee käydä sekä taksinkuljettajan peruskurssi että Jytaksi-osio. Jytaksi kouluttaa kuljettajansa nimenomaaan laadun varmistamiseksi. Jos Jytaksille taksinkuljettajaksi haluavalla henkilöllä on jo taksinkuljettajan ammattiajolupa, hän voi käydä pelkän Jytaksi-osion. Jytaksi-osio jatkokouluttaa ammattiajoluvan omaavan taksinkuljettajan Jytaksi-kuljettajaksi. Jos henkilö on täysin uusi taksialalla, voi käydä molemmat koulutukset eli taksinkuljettajan ammattiajolupaan johtavan koulutuksen ja Jytaksi-kuljettajan pätevyyden tuovan osion.

4. Taksi kuljettaa muutakin kuin asiakkaita

Usein taksista tulee ensiksi mieleen asiakkaiden, henkilöiden, kuljettaminen paikasta toiseen. Todellisuudessa taksi kuljettaa muutakin, kuten paketteja. Sairaalan ja yritysten paketit kulkevat kätevästi taksin kyydissä. Kuluttaja-asiakkaat voivat myös tilata paketilleen kuljetuksen. Paketteja noudetaan ja toimitetaan jatkuvasti kauemmas toimialueemme ulkopuolellekin.

5. Taksinkuljettajan työ on monipuolista

 Taksinkuljettajan työ voidaan kokea “pelkäksi” ajamiseksi ja juhlijoiden kotiin kuljettamiseksi. Oletko miettinyt, mitä kaikkia kuljetuksia takseilla ajetaan? Kahta samanlaista kyytiä tai työpäivää ei ole olemassa. Erilaisia kuljetuksia ovat esimerkiksi oppilaskuljetukset, pakettikuljetukset, esteettömän ajoneuvon avustamista tarvitsevien asiakkaiden kuljetuksia sekä yritysten asiakas-ja työntekijäkuljetuksia. Tärkeää on oikea asenne ja aito asiakkaan kohtaaminen.

6. Taksinvälittäjän työ ei ole pelkästään “Taksi tulee”

Moni tietää, että taksinvälittäjän työ on puhelimessa tapahtuvaa asiakaspalvelutyötä. Useimmille työ voi näyttäytyä pelkkänä puhelimeen vastaamisena, tilauksen vastaanottamisena ja tokaisuna “Kiitos tilauksesta, taksi tulee.” Todellisuudessa taksinvälittäjänä kohdataan paljon erilaisia asiakaspalvelutilanteita, huolehditaan kaikkiin tilauksiin autojen löytymisestä ruuhka-aikana, ollaan yhteydessä kuljettajiin, otetaan vastaan isompia ryhmätilauksia ja järjestellään ne parhaalla mahdollisella tavalla. Keskiössä on aina asiakas ja laadukas asiakaspalvelu on tärkeintä. Jokainen puhelutilanne on aito kohtaaminen asiakkaan kanssa puhelimitse – ei pelkkä tokaisu taksin tulemisesta.

7. Isoilla taksiyhtiöillä on käytössään hintakatto

Kilpailu-ja kuluttajavirasto (KKV) päivitti taksialalle antamaansa ohjeistusta reilu vuosi sitten. KKV tarkensi taksien enimmäishinnoittelua koskemaan myös tolppa-ja käsipystykyytejä. 1.2.2019 lähtien kaikki Jytaksin alla ajavat autot ovat  noudattaneet Jytaksin määrittelemiä enimmäishintoja kaikissa tolppa- ja käsipystykyydeissä sekä Jytaksin tilauskanavien kautta tehdyissä kyydeissä. Jytaksin enimmäishinnat löydät osoitteesta http://jytaksi.fi/taksipalvelut/#taksimaksut.

Lisätietoa KKV:n päivityksestä taksialalle antamaansa ohjeistukseen voi lukea Kilpailu- ja Kuluttajaviraston sivuilta.

8. Lapsen ei tarvitse lain mukaan käyttää turvaistuinta autossa

Laki ei velvoita, että lapsen tarvitsee käyttää turvaistuinta taksikyydissä. Jos asiakas haluaa turvaistuimen taksiin, Jytaksilta sellaisen saa.

Suomen käytäntö on melko väljä esimerkiksi Norjaan verrattuna. Taksin takapenkillä turvavöissä voi kulkea jopa alle kolmevuotias lapsi. Laki ei velvoita turvaistuimen käyttöä myöskään linja-autossa.

9. Kuljettajan ei tarvitse aina käyttää turvavyötä

Lain mukaan kuljettaja saa ajaa ilman turvavyötä, kun asiakkaita on kyydissä.  Sen sijaan yksin ajaessa pitää turvavyö olla aina päällä. Kuljettajan on käytettävä turvavyötä myös koulukuljetuksissa.

Jytaksin blogi

Jytaksin blogi käsittelee laajasti aiheita taksialalta ja sen vierestä. Herättikö joku postaus ajatuksia tai haluatko ehdottaa aihetta? Lähetä meille sähköpostia markkinointi@jytaksi.fi