On kulunut vuosi taksialan vapautumisesta. Vapautumisen kynnyksellä oli paljon puhetta ja pelkoja asiaan liittyen. Ihmiset olivat epävarmoja siitä, uskaltaako taksilla enää matkustaa, kun ei tiedä, mitä se maksaa ja millainen kulkupeli tulee hakemaan. Jytaksille alan vapautuminen ei ole todellakaan ollut mikään katastrofi. Tutut turvalliset kuljettajat palvelevat asiakkaita. Jytaksi toimii edelleen arvojensa mukaisesti. Yksi Jytaksin tärkeä arvo on laatu, joka käsittää myös turvallisuuden. Turvallisuus oli selkeästi yksi asia, joka puhutti alan vapautuessa. Alan vapauduttua taksinkuljettajan ei ole pakko käydä kursseja, vaan riittää, että läpäisee taksinkuljettajan kokeen. Lisäksi sääntelyn purkamisen jälkeen taksi on voinut olla mikä tahansa auto, kuten kuorma-auto tai mopoauto. Luonnollisesti tällaiset muutokset saavat pohtimaan turvallisuutta. Jytaksin kuljettajat ovat koulutettuja, ja jokainen Jytaksi-autoilija on allekirjoittanut laatusopimuksen.
Voiko takseihin enää luottaa?
Alan vapautumisesta tuntuu olevan monella edelleen kriittisiä mielipiteitä. Media on kirjoittanut taksialan muutoksesta paljon ja melko kärkkäästi. Olen lukenut muun muassa kolumnia, jossa sanotaan, etteivät ihmiset osaa tulkita, mikä taksi on luotettava ja mikä ei. Osittain asia voi olla tottakin, mutta osittain voi olla, että taksitoimijan valintaan ei ole kiinnitetty huomiota. Yleisellä tasolla on vaikea sanoa, miten taksi kannattaa valita, jotta se on sataprosenttisesti luotettava. Sen sijaan Jytaksin turvallisen ja luotettavan taksin tunnistaa helposti näyttävästä pinkistä logosta. Jytaksin autot on myös teipattu selkeästi, joten esimerkiksi taksitolpalla Jytaksin auto on helppo tunnistaa. Lisäksi autoissamme on näkyvä taksikupu. Oletko sinä kiinnittänyt huomiota, kuinka hyvin Jytaksin tunnistaa verrattuna muihin takseihin?
Puhetta taksiautoista voi löytää myös YouTube-videoita katsomalla. Jytaksin autoja on näkynyt Herbalisti-nimisen tubettajan videolla hänen käydessään Jyväskylässä. Pinkki logo hehkui mukavasti videolla taksien kyljissä, vaikka videon tarkoitus ei ollut mitenkään korostaa takseja, vaan autoja näkyi taustalla. Taksialan muutoksesta puhuttiin toisella videolla. Suosittu bloggaaja ja vloggaaja Janne Naakka kertoo “Epäsuositut mielipiteet”-videollaan mielipiteensä taksilaista. Hänen mukaansa “Uusi taksilaki on pilannut kaiken!” Väite on aika kärkäs. Naakan väitteiden peruste on lähinnä hänen kokemuksensa kuljettajien ammattitaidon heikkenemisestä tai suoranaisesta ammattitaidonpuutteesta. Yrittäjänä hän toivoo, että taksissa on mahdollista hoitaa työasioita. Työasioiden hoitaminen esimerkiksi puhelimitse on mahdotonta, jos samalla on toimittava oppaana kuljettajalle. Jos on huono tuuri, kuljettaja voi ajaa ylimääräisen lenkin, mutta laskuttaa silti asiakkaalta hinnan koko matkalta. Jos autossa on navigaattori, voi sekin olla niin vanha, ettei järjestelmästä löydy uudempia osoitteita.
Katsoin videota hiukan hymähdellen, sillä Jytaksin toimintatavat ja arvot eivät moista sallisi. Kuljettajamme ovat koulutettuja. He suorittavat kokeen, jossa varmistetaan myös paikallistuntemuksen olevan kunnossa. Ei ole todellakaan tarkoituksenmukaista, että asiakas joutuu neuvomaan taksinkuljettajaa ajamisessa tai toimimaan oppaana. Jytaksin autossa mittaria käytetään ohjeiden mukaan, eikä asiakasta häiritä matkan aikana. Työnteko sujuu siis Jytaksin autossa myös matkan aikana. En voi kuin toivoa, että Naakka päätyisi töidensä tai muiden menojensa puolesta Jyväskylään matkustamaan Jytaksin autolla. Näin hän saisi ainakin positiivisia taksimatkustuskokemuksia ja kenties myös yleinen mielipide taksiautoilusta muuttuisi. Toki alan vapautuminen on tuonut mukanaan negatiivisiakin muutoksia, mutta edelleen alalla on laadukkaita ja erittäin asiakaspalveluhenkisiä toimijoita.
Hyvä brändi ja laatu Jytaksin vahvuuksina
Alan vapautumisen myötä taksikenttä kohtasi uudenlaisen kilpailutilanteen. Jotkut ehkä pohtivat, miten eri toimijat pärjäävät kilpailutilanteessa, kun markkinoille tulee uusia taksiyrityksiä. Otetaan esimerkiksi vilkkaat viikonloput. Neste Rally-viikonloppu on aina vilkas Jyväskylässä. Jytaksin kyytimäärä tämän vuoden ralliviikonloppuna oli suurempi kuin viime vuonna! Jyväskylässä oli luonnollisesti ulkopuolisia taksitoimijoita pelkästään rallien aikaan, joten saavutus on merkittävä. Tämäkin onnistuminen kertoo siitä, että Jytaksi on vakuuttanut asiakkaansa luotettavalla ja laadukkaalla toiminnallaan sekä pitkäjänteisellä markkinoinnilla. Tietoa on jaettu ja laadusta ei ole tingitty missään vaiheessa. Alan muutos on kiihdyttänyt Jytaksin toiminnan kehittämistä. Samalla on suunniteltu ja jo luotukin uusia konsepteja, kuten kännykkäapplikaatio ja ekotaksit. Jytaksi on siis aktiivisesti mukana muutoksessa, eikä jumitu paikoilleen. Automäärä on myös pysynyt suunnilleen samana kuin ennen alan vapautumista – autoja on jopa pari kappaletta enemmän.
Entäpä sitten Kela-kuljetukset? Julkisesti tuetuista henkilökuljetuksista säädetään liikennepalvelulain sijaan sairasvakuutuslaissa. Kela-kuljetukset ovat julkisesti tuettuja henkilökuljetuksia. Heinäkuussa 2018 palveluntuottajat kilpailutettiin Kelan toimesta liikennepalvelulain voimaantulon myötä. Keski-Suomen Kela-taksimatkoista vastaa PRO-Keskus Oy, joka toimii Kuopiossa. PRO-Keskuksen numero on 0800 30 22 59.
Muutos on väistämätöntä – olipa kyse, mistä tahansa asiasta. Jytaksi on selvinnyt hienosti alan vapautumisen tuomasta muutoksesta ja jatkanut kehittymistään muutosten tuulissa. Siksipä tilanne ei näin vuosi alan vapautumisen jälkeen ole huono, vaan positiivinen ja kehittyvä. Vahva brändi näkyy katukuvassa ja enpä itse ainakaan osaisi edes tilata Jyväskylässä muuta taksia kuin Jytaksin pinkillä logolla varustetun menopelin.
Ninja
JYTAKSI-bloggaaja
Lähteet:
Naakka, Janne. EPÄSUOSITUT MIELIPITEET X 16 | naaG. Video. YouTube-videopalvelu, julkaistu 5.9.2019. https://www.youtube.com/watch?v=RK0-6t1cVzc . Viitattu 18.9.2019.